زبانشناسی اجتماعی
سارا جوکار؛ بهمن زندی؛ حسین رحمانی؛ علی رضا قلی فامیان
چکیده
هدف مقالۀحاضر بررسی میزنوشتههای دبیرستانهای دخترانه از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی است. در این راستا ابتدا پژوهشهای پیشین و همسو، معرفی و سپس مبانی نظری مربوطارائه شدند.برای جمعآوری دادههای این پژوهش از عکسبرداری استفاده شده است که ابتدا دادهها فیشبرداری و سپس با توجه به مضمون طبقهبندی شدند. جامعۀ آماری شامل 705 ...
بیشتر
هدف مقالۀحاضر بررسی میزنوشتههای دبیرستانهای دخترانه از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی است. در این راستا ابتدا پژوهشهای پیشین و همسو، معرفی و سپس مبانی نظری مربوطارائه شدند.برای جمعآوری دادههای این پژوهش از عکسبرداری استفاده شده است که ابتدا دادهها فیشبرداری و سپس با توجه به مضمون طبقهبندی شدند. جامعۀ آماری شامل 705 میزنوشتۀ دو دبیرستان در تهران و کرج بوده است. ابتدا دادهها از لحاظ نظام نوشتاری و سپس از نظرِ مضامین بررسی شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع اسنادی بوده است. نتایج بررسی بیانگر این است که خط فارسی بیشترین نوشتهها را به خود اختصاص داده است. همچنین نام خاص، تقلب، دلنوشته، یادگاری، تابو، طنز و شوخی و خداخوانی بیشترین مضامین میز نوشتههارا در بر میگیرند. نتایج آزمون t تک نمونهای تأیید نمود که اکثر میزنوشتهها مضامینی برای بیان احساسات مانند عشق و نفرت است و میزنوشتههای کمتری برای بیان مسائل غیراحساسی است.